Podsumowanie – Holistyczny projekt dla dzieci z autyzmem – dieta, probiotykoterapia, rehabilitacja i edukacja.

10 stycznia 2022 r. rozpoczęliśmy – holistyczny, pilotażowy projekt dla dzieci z autyzmem – „Dieta, Probiotykoterapia, Rehabilitacja i Edukacja” przy współpracy z Instytutem Mikroekologii w Poznaniu. Projekt trwał 6 miesięcy.
Do projektu wybranych zostało dwóch wychowanków w spektrum autyzmu Mikołaj i Aleksander z placówki Emedea w Poznaniu. Założeniem podjętych w ramach projektu działań było połączenie celowanej diety eliminacyjnej wraz z oddziaływaniami terapeutycznymi i edukacyjnymi.
W styczniu 2022 roku Wychowankowie placówki Emedea po badaniach wykonanych w Instytucie Mikroekologii w Poznaniu – Imu Pro oraz Kyberkompakt przystąpili do przyjmowania probiotyków oraz diety eliminacyjnej opracowanej na postawie wyników badań.
Jednocześnie w placówce Emedea na potrzeby projektu przeprowadzona została:

-kompleksowa ocena rozwoju dziecka;
-diagnoza Integracji Sensorycznej;
-badanie podoskopem przeprowadzone przez specjalistę Trójpłaszczyznowej Terapii Manualnej Wad Stóp;
-konsultacja z neurorehabilitantem C-Eye.

W ramach projektu oprócz badań laboratoryjnych dzieci brały udział w zajęciach edukacyjno-           -terapeutycznych. Wychowankom została zapewniona terapia z psychologiem, pedagogiem specjalnym, fizjoterapeutą, neurologopedą oraz wsparcie asystenta terapeuty. Dodatkowo wychowankowie uczestniczyli w zajęciach muzykoterapii, dogoterapii oraz regularnie korzystali z Terapeutycznej Groty Solnej znajdującej się w placówce Emedea.
Na podstawie przeprowadzonych badań w placówce oraz prowadzenia dzienników obserwacji po okresie trwania projektu terapeuci odnotowali i zaobserwowali

– u Mikołaja:

Rezultaty:
• początkowo nowe produkty były niechętnie próbowane, udało się wdrożyć napoje roślinne,
• eliminacja słodyczy z diety, udało się zwiększyć spożycie i udział wody w diecie,
• poprawiła się częstość i regularność wypróżnień,
• mama zgłaszała poprawę w nauce dziecka, bogatszy język,
• przez czas trwania projektu dziecko urosło około 2 cm i przybrało około 2 kg,
• ustały wzdęcia i bóle brzucha, poprawa zachowania,
• pojawił się uśmiech,
• udało się wprowadzić kilka nowych produktów, np. fasolka, aloes, truskawki, łosoś, buraki, arbuz, bezglutenowe gotowe batoniki,
• preferencje dziecka skierowały się bardziej w stronę ryb niż mięsa,
• brak popuszczania stolca,
• po wprowadzeniu Symbiofloru 2 wypróżnienia były częstsze,
• zostały w diecie produkty mleczne (np. monte),
• dopajanie praktycznie wyłącznie wodą, przekąski, które dziecko zabierało do przedszkola, zdecydowanie zdrowsze i zbilansowane,
• samodzielnie rozcieńcza sok z wodą,
• zaczęto stopniowo rozszerzać dietę,

Zaobserwowane postępy:
-Mikołaj komunikuje się z większą pewnością, a jego wypowiedzi są lepiej zrozumiałe przez osoby z otoczenia.
– Obserwuje się u chłopca poszerzenie wiedzy o otaczającym świecie.
– Komunikuje swoje potrzeby fizjologiczne zarówno w domu jak i w placówce.
– Mikołaj częściej podejmuje próby zaangażowania się we wspólną zabawę z rówieśnikami rezygnując z pozycji obserwatora. Wymaga kierowania uwagą podczas prawidłowego korzystania z zabawek.
– Odpowiada uśmiechem na uśmiech, poszukuje kontaktu z osobą dorosłą.
– Chętniej współpracuje podczas zajęć indywidualnych z terapeutą.
– Zaobserwowano poprawę równowagi statycznej.
– Zaobserwowano mniejszy lęk grawitacyjny.

– u Aleksandra:

Rezultaty:
• brak wzdęcia brzucha,
• wzrost masy ciała,
• mamie nie udało się wyeliminować wszystkich produktów, których dziecko nie tolerowało,
• dziecko przejawiało większe zadowolenie i mama częściej obserwowała uśmiech,
• większy apetyt i większa otwartość na nowości,
• poprawa regularności realizacji potrzeb fizjologicznych,
• rodzic zaobserwował wzdęcia po glutenie
• eliminacja jogurtów waniliowych dopiero pod koniec trwania projektu,
• skończyły się „tiki” i „zawieszenia uwagi” zgłaszane przez rodzica,
• dobra tolerancja suplementowanych preparatów.

-Częściej komunikuje się, gdy mu się coś nie podoba,
-Rozróżnia i nazywa podstawowe kolory,
-Potrafi określić swój nastrój,
-Coraz częściej potrafi współpracować podczas wspólnej zabawy,
-Na nowe sytuacje reaguje zaciekawieniem,
-Opanował umiejętność stania na jednej nodze,
-Wzmocnił obręcz barkową i koordynację obustronną,
-Zaobserwowano większą tolerancję na masaże sensoryczne,
-Chłopiec odpowiada na pytania za pomocą komunikacji alternatywnej,
-Dłużej utrzymuje wzrok na przedmiocie.