Wczesne Wspomaganie Rozwoju

Wczesnym Wspomaganiem Rozwoju (WWR) objęte są dzieci od chwili wykrycia niepełnosprawności do momentu rozpoczęcia nauki szkolnej (od 0 do 7 roku życia).

W programie WWR mogą uczestniczyć dzieci, których rozwój przebiega nieprawidłowo z powodu:

– wcześniactwa
– zaburzeń genetycznych i metabolicznych
– wad wrodzonych iuszkodzeń centralnego układu nerwowego
– uszkodzeń narządu zmysłu
– zaburzeń funkcjonalnych aparatu artykulacyjnego
– uszkodzeń aparatu ruchowego
– złożonej wielorakiej niepełnosprawności
– obniżonego napięcia mięśniowego w osi ciała
– zaburzeń emocjonalno – społecznych, np. w przebiegu autyzmu wczesnodziecięcego
– innych przyczyn mających wpływ naprawidłowy rozwój psychoruchowy dziecka

Oddziaływaniami WWR objęci są także rodzice i opiekunowie dzieci.

Warunki przyjęcia
Dzieci przyjmowane są na zajęcia z zakresu WWR na podstawie opinii o Wczesnym Wspomaganiu Rozwoju, wydawanej przez Publiczną Poradnię Psychologiczno – Pedagogiczną.

Rodzice powinni zwrócić się z wnioskiem o wydanie takiej opinii do stosownej poradni, jak również – jeżeli zajdzie taka potrzeba – dostarczyć do poradni zaświadczenie od lekarza o potrzebie wczesnego wspomagania rozwoju.

Zajęcia w ramach WWR są bezpłatne,
obejmują od 4 do 8 spotkań w miesiącu.


Cele i metody pracy WWR

 Wczesne wykrycie trudności w rozwoju psychoruchowym zapobiega późniejszym deficytom przedszkolno-szkolnym. Głównym celem zajęć z wczesnego wspomagania rozwoju jest pomoc dziecku w pełnym wykorzystaniu jego potencjału rozwojowego oraz poprawy jakości życia, a także zapewnienie mu dobrego dzieciństwa od chwili narodzin. Zajęcia obejmują sferę psychoruchową, motorykę dużą i motorykę małą, skupiają się na rozwoju funkcji poznawczych oraz komunikacyjnych dziecka.

Wczesne wykrycie trudności w rozwoju psychoruchowym zapobiega późniejszym deficytom przedszkolno-szkolnym.

Na podstawie diagnozy potrzeb i możliwości dziecka oraz wywiadu z rodzicami, opracowywany jest indywidualny program terapeutyczny WWR (IPET – WWR). Podczas terapii kładziemy duży nacisk na współpracę z rodzicami; otrzymują oni instruktaż, porady, a także wsparcie w zakresie własnego postępowania z dzieckiem. Wspólnie z rodzicami oceniamy i wzbogacamy program o inne elementy.

W terapii WWR wykorzystujemy metody takie, jak:

– Integracja Sensoryczna
– Dynamiczna Orteza DUNAG 02
– Metoda NDT – Bobath
– Masaż Shantala
– Terapia Logopedycza
-Terapia Pedagogiczna
-Zajęcia z psychologiem

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *